PekkaReiman Asioihin voi ottaa monta näkökulmaa...

Jaa, Jäämerelle... ja kolmella miljardilla?!

Liikenneministeriö sai valmiiksi selvityksensä Suomen yhteyksistä Jäämerelle. Keskeinen idea on myllertää jänkää kolmella miljardilla Rovaniemen ja Kirkniemen välillä.

Asian voi tehdä hiukan halvemmallakin. Parikkalan asemalta on kulkenut junarata Elisenvaaran asemalle. Radalla oli aikoinaan mittaa noin 30 kilometria. Ratapenkka on selkeästi nähtävissä esimerkiksi Google Earthin satelliittikuvissa. Valitettavasti nämä kiskot rullattiin pois joitakin vuosikymmeniä sitten. Uusien kiskojen asentaminen on hieman edullisempaa, kuin tuo kolme miljardia.

Elisenvaaran asemalla voidaan valita, kuljetetaanko vientitavaraa Muurmanskiin, Arkangeliin tai vaikkapa Vienan Kemiin. Hätätilassa junan voi dumpata vaikkapa ruuhkautuneelle Pietari-Moskova -välille, mikä on Kouvolan idea viennin kehittämiseksi kaukoitään. Miksi upottaa rahaa Lapin soihin, kun saman voisi tehdä pikkurahalla Parikkalassa.

Parikkala - Elisenvaara rautatiellä on vielä yksi aspekti, joka kannattaa myös ottaa huomioon: viime viikolla julkaisttiin uutinen, missä Kiinan hallitus ilmoitti ottavansa pohjoisen silkkitien strategiseksi tavoitteekseen kaupankäynnin kehittämiseksi...siis sen linjauksen, joka kulkee Kazanista Elisenvaaraan Laatokan pohjoispuolitse.  Vaikka Elisenvaarasta ei vielä pääsekään Parikkalaan teräspyörin, kumipyörillä pääsee. Sattumoisin maantie Elisenvaarasta Parikkalaan on pääosin paremmassa kunnossa, kuin kuutostie, totesin sen itse viime viikolla.

Miksi emme siis rakenna Jäämeren yhteyttämme Parikkalan kautta, se ei maksa komea miljardia, kolmekymmentä miljoonaa on uskottavampi summa, varsinkin kun vanha ratapenkka on vieläkin pääosin valtionrautateiden omistuksessa, ainakin Parikkalan kiinteistörekisterin mukaan. Poliittisia esteitä silkkitien pään ja Jäämeri -yhteyden rakentamiseen Parikkalan kautta ei voi olla, rakennetaanhan Kouvolassakin kovaa vauhtia Venäjän rautateiden välityksellä sitä silkkitien tukkoista eteläistä versiota.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Mitä siellä kuljetettaisiin?

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

500 km 3 miljardia? Sehän tekee 6000 euroa metrille. Tekisi hyvän tilin ihan lapiolla ja kuokallakin.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Jatketaan tuota vielä Tallinnan tunnelilla ja lasku tietenkin veronmaksajille, veroasteeksi tulisi vähän yli 150%. Miksi ihmeessä yksitystämistä kaipailevat poliitikot eivät hae markkinoilta rahoitusta muualle kuin terveydenhuollolle?

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Ilmeisesti on niin paljon veronmaksajien rahoja tarjolla, että ne pitää käyttää erämaarataan. Keskusta on pääministeripuolue ja mikään koskemattoman luonnon tuhoaminen ei ole sille liikaa. Tuolla Parikkalan radalla ei saisi aikaan samaa tuhoa ja rahantuhlausta eli diilejä serkuille ja muille kavereille.

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Suunta vain on väärä. Paras vaihtoehto on Norjan Skibotn, joka on 35 kilometriä Suomen rajasta. Samalla se on mahdollisimman kaukana Venäjän rajasta. Välirauhaa ei kovin moni enää muista, mutta silloin Petsamo oli meidän henkireikä maailmalle.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Taisipa olla myös ruotsalaisille, siis muuallekin kuin Saksaan ja sen silloisiin alusmaihin.

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

No nyt tuli asiaa.
Google Mapsin mukaan Kilpisjärveltä Norjan Skibotniin on vain 50 km ja tiekin jo löytyy. "Samalla se on mahdollisimman kaukana Venäjän rajasta".
Sekin vielä.
Jos sitä yhteyttä joku todella tarvitsee, voinee aloittaa jo olevilla ja katsoa tarvitseeko kukaan.
Ainoa syy poliitikkojen esitykseen lienee haave tosi isosta purukasasta. Purukasallahan on se ominaisuus, että kun siinä pyörii, aina siinä jotain vaatteisiin tarttuu. Siis pelkkä purukasaprojekti.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Meillähän on Venäjälle jo valmiina useita ratoja, Alakurtin kautta pääsee Jäämerelle, Värtsilän kautta Petroskoihin ja Aunukseen ja Viipurin kautta Pietariin ja Kiinaan.

Mutta jos Venäjä hyökkää Suomeen tai sulkee meiltä Suomenlahden, niin silloin me tarvitsisimme Jäämeren rataa. Viime sotien aikananhan oli sellainenkin tilanne.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Juu, huoltovarmuuden näkökulmastahan juuri se kiinteä ja kaikkien tiedossa oleva ratayhteys Venäjän rajan pinnassa on se kaikkein toimivin ratkaisu...

Käyttäjän KaukoAalto kuva
Kauko Aalto

Eiköhän Venäjä sulje heti alkuun sen Tallinnaan johtavan tunnelinkin.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Sama logiikka tai sen puute toimii sielläkin. Tunnelin sulkeminen ei liene yhtään sen vaikeampaa kuin radan katkaisukaan. Hiukan vaikeampaa on sulkea esimerkiksi laivayhteydet Pohjanlahden yli tai maayhteys Ruotsiin.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Jep, otetaan nyt Rambollin raportin "Jäämeren ratayhteyden kysyntäpotentiaalin ja vaikutusten arviointi" tiivistelmästä pari olennaista pointtia:

"Kokonaisuutena Jäämeren ratayhteyttä voidaan pitää tiedossa olevaan kuljetustarpeeseen nähden hyvin kustannustehottomana investointina."

sekä

"Suomen yhteiskuntatalouden näkökulmasta hyöty-kustannussuhde on kaikissa vaihtoehdoissa 0,04–0,05 lukuun ottamatta Rovaniemi–Kemijärvi–Kantalahti–Murmansk-vaihtoehtoa (-0,18)".

Käyttäjän PekkaReiman kuva
Pekka Reiman

Lukematta Rambollin raporttia Barentsin ratahankkeesta voin kuvitella sen karun kertoman, millä tyrmätään tämän sortin tuhlaus. Rambollista löytyy jonkin verran alan ammattilaisia. Mitä radalla vietäisiin... Mitä sieltä tuotaisiin...Ja kilometri on aika kova kustannustekia, ainakin rataa rakennettaessa. Entäpä se turismi, mihin Berner viittasi lapin kehittämisessä. Kuinka tämä rata liittyy turismiin? Tulevatko turistit katsomaan ohi kulkevia tavarajunia?
Varsinaisessa blogissani esittelin jo Alfed Nobelin satakunta vuotta sitten menestyksellä käyttämän konseptn. Paitsi että nyt siellä on suurin osa infrasta valmiina, ja tarvitaan vain se lyhyt radanpätkä, kiinalaiset ja venäläiset hoitelevat muita reunaehtoja kohdalleen.
Eipä silti, kyllä Lappikin voisi hyödyntää jäämeren läheisyyden, mutta ohikulkevien tavarajunien katselu ei ole kovin tuottoisaa puuhaa. Jos jäämeri antaa Lapille jotakin, se ei perustu kauttakulkuun, vaan Lappiin jäävään liikenteeseen ja siellä syntyvään jalostusarvoon. ...eikä siinä tarvita Tallinnan tunnelia.

Käyttäjän BalanPillai kuva
Balan Pillai

Toimituksen poiminnat